Annons:
Etikettohyra-skadedjur-och-sjukdomar
Läst 3235 ggr
Hallengren
2015-07-28 13:06

ohyra på mina chili plantor

hej

har fått ohyra på mina chili plantor, röda små skitar.. ser ut som kvalster eller nån sorts av löss,

nått bra sätt att få bort dom??

hitta nått på internet med 1 liter vatten, 0,2dl såpa och 0,1dl t-sprit och spruta dom med.

funkar det? eller finns det bättre sätt..

tack i för hand

Annons:
Åsa S
2015-07-28 17:45
#1

Chili är ohyremagneter de får de flesta ohyror men löss är de vanligaste. Jag brukar bara klämma dem för hand + leta efter nån nyckelpiga/nyckelpigelarv som kan hjälpa till med utrotningen.

Omorika
2015-07-28 20:03
#2

Jag använder såpvatten mot allt. Funkar oftast så testa det. Jag bruka inte ha T-sprit men har hört att det ska va bra.

[Sabina]
2015-07-28 20:27
#3

Jag brukar också använda såpvatten (med t-röd) till de flesta sorters ohyra som kommer på mina växter, allt från små larver till bladlöss.
Just chili brukar visst drabbas av bladlöss, har jag hört.
Fram till i år har jag dock varit förskonad från de men i år har jag fått löss och sprutat med såpvatten, vilket bör hjälpa.

Har du turen att se en nyckelpiga (som Åsa S skrev), eller nätvingar så ta dom till dina plantor så hjälper de till med bekämpningen av bladlössen

NiklasTyreso
2015-08-29 10:25
#4

Såpvatten fungerar om man använder det 2 ggr per vecka för bladlöss kläcks nya efter bara några dagar. Vissa chilli drar mer bladlöss än andra så jag väljer bort sorter som drar ohyra.

Hallengren
2015-08-29 11:45
#5

har fått bort all ohyra nu på både mina chili plantor och körsbärs tomat plantor.. :)

så nu börjar jag få mogna chilis och Tomater.. :)

Omorika
2015-08-29 23:46
#6

GRATTIS! Vad bra att det fungerade.

Annons:
[Sabina]
2015-08-30 23:51
#7

#5 Vad skönt att såpvattnet fungerade för dig, 🙂
Det har det gjort för mig med, jag hade inte så svåra angrepp så med ett par besprutningar var lössen bort från min chili.

Hallengren
2015-08-31 13:47
#8

men mina tomat plantor fick jag klippa bor mesta av grenar för bli av med ohyran,,

men nu har jag iaf börjat plocka mogen frukt på både chili och tomaterna.. :)

Upp till toppen
Annons: