Annons:
Etiketttips-och-trix
Läst 2542 ggr
[Sabina]
4/11/15, 7:41 PM

Barn och balkongodling

Ni som har barn, får / vill de vara med och odla på balkongen?
Vad odlar de då?

Mina barn har alltid varit intresserade av odling då de sett att jag alltid grejat med balkong- och trädgårdsodling. På lantstället har de fått var sin egen pallkrage att så i och på balkongen var sin stor kruka + sköta om sina egna jordgubbsplantor, de har haft smultronkrukor med månadssmultron och jordgubbar.
Andra lättplanterade ätbara växter  är tex blomsterböna, som är både vackra att se på och trevligt att skörda och äta. 
Djungelgurka - en lättodlad söt/sur frukt som enligt uppgift är lättodlad och kommer i massor och som kan ätas både rå och som dessertfrukt i sockerlag.
Sockerärt- krispiga och mjälla att ätas både färska eller låta mjukna i någon minut i kokande vatten.
Kalebass- odlas liknande som meloner, i södra Sverige kan de bindas upp mot en varm södervägg. De små omogna frukterna kan ätas men spara gärna någon/några frukter som får växa sig stora och sedan eftermogna inomhus ett par månader. De kan sedan, efter tömning av innehållet, fyllas med tex torra ärtor eller ris som ett enkelt instrument 🙂
Stevia- är den sötast smakande växten vi känner till. Det ingående ämnet steviosid är 300 gånger sötare än socker medan steviablad är ca 30 gånger sötare. Bladen kan användas i bakning, sallader och i matlagning

Sist men inte minst vill jag rekommendera en bok som på ett lättfattligt sätt beskriver odling för intresserade barn: 
http://www.bokus.com/bok/9789129690774/odla-steg-for-steg/

Fyll gärna på med andra tips på växter annat som kan tilltala barn 🙂

Annons:
Sugar Mist
4/11/15, 7:46 PM
#1

Jag räknas väl som barn/tonåring enligt mina föräldrar då jag är 16, blir 17 och odlar basilika, persilja, dill och gräslök inför flytten :)

-

*~HamsterHamster~*
4/11/15, 7:48 PM
#2

Okej det första jag skriver blir lite OT, men jag trodde att det stod att man odlar barn på balkongen🤔 haha.

Min lillasyster är oerhört odlingsintresserad och brukar odla saker här och där tillsammans med honom, Blommor med mamma och örter med pappa^^

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Sabina]
4/11/15, 7:51 PM
#3

#1 Vad mysigt och trevligt, Sugar Mist 🙂.
Min äldsta dotter är nyss fyllda 15 och är inte så intresserad av odling just i år, hennes bästa kompis, odlar för fullt däremot. Då odlas allt från Tomater till egna sådder av äpple 🙂

[Sabina]
4/11/15, 8:15 PM
#4

#2 Haha, nejmen barn kommer väl med storken 😉😃 
Du då, HamsterHamster, vad tycker du om odling? 🙂

*~HamsterHamster~*
4/11/15, 9:55 PM
#5

#4 Jag tycker att det är supermysig när jag väl har tid, vilket tyvärr inte händer så ofta nuförtiden.😕

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Sabina]
4/13/15, 8:13 PM
#6

Ett par andra bra odlingsböcker är: Så Ett Frö av Annelie Johansson 
http://www.bokus.com/bok/9789171263360/sa-ett-fro/

och 

Lilla Grönsakslandet av Bella Linde och Vanja Sandgren
http://www.bokus.com/bok/9789150117035/lilla-gronsakslandet-odla-skorda-ata/

Annons:
[Sabina]
4/13/15, 8:52 PM
#7

Att grodda är enkelt och gott, man kan grodda tex solrosfrön, alfaalfafrön, kikärter eller linser. 
Skölj det som ska groddas, lägg i en burk och häll över ljummet vatten. Låt stå så över natten.
Häll ut vattnet dagen efter och skölj groddarna två gånger om dagen. Låt stå mörkt under tiden emellan med burkens öppning täckt med tex nylonstrumpa, finmaskigt nät eller gasväv.
När groddarna är stora nog, kan de ställas fram i ljus så de blir gröna.
Förvara färdiga groddar i kyl i ca 5 dagar.

Edit: Ni som har fåglar kan även grodda olika fågelfrön, då det ger nyttiga vitaminer till er fågel 🙂

Horrorpops
4/17/15, 12:37 PM
#8

Min son är 4 år och hjälper gärna till att så/odla till balkongen :)
I år har han (vi) sått tomat, sallad, jordgubbar, pepparmynta, kamomill och gräslök :)
Ska så sockerärtor också tänkte vi.
Vill gärna ha tips på mer ätbart som man kan ha på en varm norrbalkong (blir väldigt varmt här på eftermiddagen)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

[Thiah]
4/19/15, 5:53 PM
#9

Har en 1 åring hemma så hans enda intresse just nu är att äta skotten från tomatplantorna… 😂

VildaVittra
4/19/15, 9:45 PM
#10

#9 Tänk på att tomatplantan är giftig, den innehåller solanin.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
[Thiah]
4/20/15, 5:30 AM
#12

#10 ah det visste jag inte. Men som tur är åt han bara lite sen räddade pappa mina kära plantor. :p

Upp till toppen
Annons: