Annons:
Etikettinglasad-balkong-och-växthus
Läst 2797 ggr
VildaVittra
2014-12-28 01:44

Har du en inglasad balkong?

Vad odlar du på den? Har du månne valt lite mer tropiska växter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
NatasjaHemby
2015-01-03 13:41
#1

Här är det väldigt blandat. Både vanliga växter som slingerkrasse, Tomater och mängder med chili och lite mer exotiska som avocadoträd och passionsblommor. I somras testade jag zucchini som blommade rikligt men vägrade bära frukt. I år blir det nog mango, litchi, cherimyoa och lite sådant som jag lyckats dra upp tidigare men inte fått att överleva inomhus.

SE*Simbelmynes

Omorika
2015-01-03 14:44
#2

#1 har du några pollinerare på balkongen? Tänkte nämligen på att  zucchini ha han- och honblommor och kan vara lite svårt att ha bra pollinerare. Mina gurkor brukar jag pollinera själv genom att ta en hanblomma och gnugga den mot en honblomma. 

Men du vet säkert det här redan men utifall att :D.

NatasjaHemby
2015-01-03 15:38
#3

Jag pollinerade allt vad jag kunde, men det funkade inte alls. Chilin pollinerar jag också för hand, men tomaterna rör jag inte och de får massa frukt ändå. Jag misstänker att det var ett dåligt klimat för zucchini, kanske alldeles för varmt och fuktigt?

SE*Simbelmynes

[Ruffsetuss]
2015-10-03 10:16
#4

Hej nästa Vår ska vi få inglasade balkonger och de ska även bli mycket större än de som finns nu 😊 tänkte om någon har några bra nybörjare tips ? Det är en Söderbalkong så det blir varmt/ hett sommartid . Tänkt odla lite ätbart , doftande växter går bort pga min Astma . Material på ute möbler då de står kvar över vintern ?

Åsa S
2015-10-04 09:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi har vanliga möbler på våran balkong ett vanligt litet köksbord från IKEA och 2st gröna pinnstolar (vi tog vad vi hade hemma) + 2prydnadsbord där vi ställt elgrillen. Vi har möbler där även på vintern men jag möblerar om lite så de inte är mot fönsterdelen för där blir det kondens.

[Ruffsetuss]
2015-10-04 09:45
#6

Tack , det är bra att veta 😊

Annons:
Abica
2016-04-24 21:33
#7

Jag har inglasad balkong för andra säsongen. Jag tänker främst satsa på samplanteringar av succulenter. Försöker läsa på vilka som klarar övervintring ute i vårt klimat eller om alla ska "hyras in" i exets svala  ljusa källare till hösten…
Förra sommaren satte jag förutom blommor och jordgubbar in svarta vinbär och röda krusbär i stora krukor. Jag fick massor av bär, men frågan om de överlevt hetta i somras och frost i vintras är oklar.
Rabarber har jag haft på balkongen i många år - även innan den blev inglasad och det funkar utmärkt!

Åsa S
2016-04-25 07:44
#8

Jag har en massa saker på balkongen på vintern ex. citrus, rosmarin, passionsblomma, pelargoner, chili, parasollsäv. Har ett element på balkongen + jag har balkongdörren lite öppen när vi är hemma. Kostar nån 100lapp extra i månaden men jag tycker det är värt det för jag har inte plats för alla växter inomhus.

citro
2016-04-27 09:36
#9

Jag har ingen inglasad balkong men sonen har glasat in sin i år.

Han har börjat med ett citronträd, en engelsk pelargon och så har han fått

en vindruva av mej som heter Himrod, så nu får vi se hur det går.

Följer era inlägg här för flera bra ideer.

Upp till toppen
Annons: