Annons:
Etikettfröer
Läst 2784 ggr
VildaVittra
12/27/14, 12:40 PM

Fröfirma

Har du någon speciell fröfirma som du föredrar? 

Jag gillar Impecta, men det blir en del inköp på Amazon också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Sabina]
1/12/15, 6:13 AM
#1

Mina två favorit fröfirmor är dels impecta och dels från odla.nu. Jag har även köpt färdiga plantor från odla och tycker de har varit bra (det var dock ett par år sen)

Åsa S
1/12/15, 7:55 AM
#2

Runåbergs enda företaget som testar alla sina egna frön med grobarhet mm. +De har kunder som testar åt dem hur sorterna fungerar på olika ställen i sverige (har själv varit provodlare åt dem ett par år) +De säljer främst ekologiskt + de sätter ut hur många utvecklingsdagar sorterna har så man kan välja snabbare sorter ifall man vill ha det, kan ex. vara en fördel ifall man odlar i norr.

Omorika
1/12/15, 8:59 AM
#3

Jag ska testa Runåbergs  i år eftersom jag inte riktigt är nöjde med impecta. De fröer jag har fått har haft dålig grobarhet och små portioner frön. Är lite tråkigt när man köper kanske 10 st frön och bara ett gror.

Har framförallt haft problem med buskvarianten av physalis.

[Sabina]
1/12/15, 3:32 PM
#4

#3 Jag håller faktiskt med, jag tycker också impecta har haft dålig grobarhet i vissa av sina påsar men trodde det var jag som gjort något galet. 

Ja, Runåbergs är bra. De hade jag helt glömt 🙂

Omorika
1/12/15, 7:41 PM
#5

Jag trodde också att det var jag som gjort fel men pratade då med en kompis som också hade problem och hennes familj har odlat sen urminnes tider så de sa att grobarheten var dålig nu för tiden på vissa saker.

tlover
1/13/15, 4:09 PM
#6

Det är ju inte en fröfirma men ett sätt att få frön.

Jag gillar också fröföreningen sesam, där kan man hitta allt möjligt intressant. Tanken är ju däremot att man ska fröodla själv, hitills har det gått dåligt för oss däremot 😞

l'm back

Annons:
Omorika
1/13/15, 5:05 PM
#7

Är det någon som ändvänt Lindbloms frö? Är lite sugen för det har lite tillbehör jag behöver så fundera att köpa frön därifrån också.

Torparmor
1/15/15, 11:48 AM
#8

Jag beställer det mesta på Runåbergs plus lite från Örtagården, båda testar fröerna själva. Mycket fröer till bra pris, bra information och fin service. Lindbloms betalningssystem gillar jag inte. De fröpåsar som finns i vanlig handel innehåller för lite i frö i förhållande till priset.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tant Grön
1/15/15, 4:14 PM
#9

#4 Gillar inte heller Impecta.  Dålig grobarhet, och ibland är det inte den sorten som står på påsen. Hände tre gånger att jag fick fel sort. Jag skrev och klagade och dom svarade inte ens.
Jag gillar Runåbergs och Örtagården. Och såklart Föreningen Sesam. http://www.foreningensesam.se/

Upp till toppen
Annons: